A web mobiltelefonos használhatósága

Lesújtó eredménnyel zártul a Nielsen felmérése, amely a web mobiltelefonos használhatóságát tesztelte. A több országban elvégzett kísérlet szerint a weboldalak csak nagyon nehézkesen érhetők el és használhatók a telefonokról, legyen szó akár a legújabb, hatalmas érintőképernyővel szerelt modellekről.



A tanulmány elvégzése során a Nielsen számos felhasználótól gyűjtött be tapasztalatokat arra nézve, hogyan interneteznek a telefonjukon, illetve fókuszcsoportos kutatással próbálta felderíteni, milyen élményt kap ma az, aki mobiljával a világhálóra merészkedik. A kísérletben részt vevő férfiak és nők feladatokat kaptak, például információkat kellett keresniük, meg kellett nézniük az időjárás-előrejelzést, ellenőrizniük kellett egy repülőtér menetrendjét, éttermet kellett keresniük a közelben, illetve weboldalakat kellett meglátogatniuk és ott bizonyos feladatokat végrehajtaniuk.

Használhatatlan

A Nielsen szerint a "mobil web használhatósága" valójában oximoron, a telefonokról sem nem könnyű, se nem élvezetes az internetezés. A tesztben résztvevő felhasználók átlagosan mindössze 59 százalékban tudták sikeresen végrehajtani a rájuk bízott feladatokat a saját telefonjuk használatával, ami a Nielsen szerint a 90-es évek közepén, az első weboldalakkal folytatott használhatósági tesztek eredményeit idézi.

A hatékony mobitelefonos internetezés legfőbb akadályát maguk a mobiltelefonok jelentik, amelyek kijelzője kicsi, a szövegbevitel nehéz, a letöltés pedig még a legújabb hálózatokon is lassú, ráadásul a weboldalakat a számítógépek képernyőire optimalizálják a fejlesztők. Persze vannak kimondottan mobiltelefonokra optimalizált oldalak, a Nielsen tesztje szerint ezeket jóval sikeresebben is használták a fókuszcsoport tagjai, a sikerességi arány itt 64 százalék volt, míg a PC-kre optimalizált weboldalak mobilos használatakor 53 százalék.

Minél nagyobb a kijelző, annál könnyebb

Nem meglepő módon minél nagyobb egy telefon kijelzője, annál jobb élményt jelent rajta a netezés, nem csoda hogy a feladatokat a nagy érintőkijelzős készülékek tulajdonosai tudták a leginkább végrehajtani. A probléma azonban az, hogy az ilyen telefonok ma még alig néhány százalékát adják a teljes piacnak, a legtöbben még ma is apró képernyővel és numerikus gombokkal ellátott készüléket használnak. Az ilyen telefonok tulajdonosai mindössze 38 százalékát tudták a feladatoknak megoldni, de az érintőkijelzős okostelefonok gazdái is csak 75 százalékát.

A felmérés során egy egészen elképesztő eredmény is született: a résztvevőknek átlagosan 247 másodpercig tartott az aznap esti időjárás-előrejelzés megtalálása az interneten, ennél még egy 2000-ben elvégzett, a WAP-ra koncentráló kutatás résztvevői is jóval gyorsabban végeztek. Ennek oka, hogy az évezred elején a WAP-képes mobilokhoz a szolgáltatók olyan oldalakat hoztak létre, amelyek néhány alapinformációt tartalmaztak csak, de ezeket legalább gyorsan, könnyen el lehetett érni. Ma a felhasználók weboldalak milliárdjaiból választhatnak, s a mobil internet a legtöbbek számára egy keresés indításával kezdődik, amelyet a szövegbevitel lassúsága és egyéb tényezők kínszenvedéssé tesznek.

Optimalizált weboldalakra van szükség

Az eredmények egyértelműen azt mutatják, van létjogosultsága a mobiltelefonokra optimalizált weboldalaknak. Nem elég csupán azt ellenőrizni, hogy egy weboldal megjelenik-e a telefonok böngészőjén, a kisebb képernyő, a korlátozott szövegbeviteli lehetőségek és a lassabb elérés teljesen más tervezési elgondolásokat követel meg mint amik a számítógépekre optmializált oldalaknál jelenleg uralkodónak tekinthetők.

Forrás: 

www.hwsw.hu/hirek/42582/nielsen-mobil-telefon-internet-web-bongeszes.html